با خوراک ماهی چینه می توان تمام حیوانات جنگل آمازون را سیر کرد

دستور العمل های متعددی برای تهیه خوراک ماهی چینه وجود دارد و ارائه همه آنها از حوصله این نشریه خارج است. در اینجا نمونه‌هایی از یک رژیم غذایی خالص، نیمه خالص و سه رژیم غذایی عملی ارائه می‌شود.

که به راحتی می‌توانند برای تغذیه طیف گسترده‌ای از ماهی‌ها سازگار شوند. جیره های خالص و نیمه خالص عمدتاً در فرمولاسیون های تجربی برای بررسی تأثیرات یک ماده مغذی، مانند مقدار یا نوع پروتئین، بر سلامت و رشد ماهی استفاده می شوند.

یک فرمول ساده که به طور سنتی برای تغذیه ماهی های زینتی در استخرها استفاده می شود، شامل مخلوطی از 30 درصد جو یا گندم آسیاب شده و فرآوری شده و 50 درصد پودر ماهی یا گلوله های تولید کننده تجاری است.

از نظر وزنی، تقریباً 2٪ تا 3٪ روغن ماهی، و 0.3٪ ویتامین و یک٪ مواد معدنی به مخلوط اضافه می شود. این مخلوط با آب مخلوط می شود و می توان آن را به صورت گلوله های خمیر در اندازه های مختلف در آورد.

یک رژیم غذایی نیمه خالص، که برای تعیین سطح پروتئین بهینه مورد نیاز ماهی سیکلید آفریقایی زینتی جوان ایجاد شده است (رویس، پایان نامه منتشر نشده.

این رژیم همچنین می تواند به عنوان پایه ای برای تغذیه انواع دیگر ماهیان زینتی در آزمایشگاه استفاده شود. دستور غذای سیکلید عمدتاً از فرمول‌های ماهی سالمونید گرفته شده است و از کازئین به عنوان منبع پروتئین خالص استفاده می‌شود.

مواد تشکیل دهنده در دستور غذا در دسته های اصلی مواد مغذی مانند پروتئین ها، کربوهیدرات ها، لیپیدها، ویتامین ها و مواد معدنی فهرست شده اند. رنگدانه ها برای افزایش رنگ در این ماهی های زینتی اضافه می شود.

یک رژیم غذایی مبتنی بر ژلاتین که برای تغذیه ماهی‌های دشوار توسط آکواریوم ملی در بالتیمور (از فرانسیس فلوید و رید، 1994) ایجاد شده است. در این رژیم، ژلاتین اتصال دهنده اولیه است.

این دستور غذا را می توان با مواد مختلف تغییر داد و تکمیل کرد. مواد مکمل یا جایگزین ارائه شده است. رژیم های غذایی مبتنی بر ژلاتین در صنعت ماهی های آکواریومی محبوب هستند و برای تهیه خوراک های دارویی در خانه مفید هستند.